SushiPoint en datadone

Wat goed is, groeit snel, laat SushiPoint zien. De eerste zaak opende in 2010, en nu zijn er al 26 vestigingen in het hele land. Die groei zorgt ook voor uitdagingen. Hoe zorg je bijvoorbeeld dat kosten en rendement inzichtelijk blijven? Bas van Wijngaarden is de financiële man bij SushiPoint en stuurt het hoofdkantoor aan. Hij vertelt over de keuze voor Forque, partner van datadone, en Power BI: “Eerder was ik anderhalve dag bezig om alle cijfers in Excel te krijgen, door te rekenen en op te maken. Nu staat dat elke ochtend in het dashboard voor me klaar.”

De kans is groot dat je ze wel eens voorbij ziet komen, de fietskoeriers van SushiPoint. Sushi bezorgen is namelijk de core business van het bedrijf. Bas: “We maken sushi van de beste kwaliteit en doen dat met een grote glimlach. Want mensen moeten blij worden van ons product, maar ook van onze service. Is een klant dat niet, dan doen we niet moeilijk en regelen we dat hij dat wel wordt.” Die energieke bedrijfscultuur is ook op het hoofdkantoor te merken: “Als er iets gedaan moet worden, zeggen we vaak: los het op! Maar wel met een glimlach. En bij die klussen helpen we elkaar. Dan maakt het niet uit op welke afdeling je werkt, want we hebben hetzelfde doel.”

Data in een modern jasje

Eén van die dingen die Bas wilde oplossen was het inzicht in de financiën. Met zoveel vestigingen als SushiPoint wil je graag vergelijken en zien wat het rendement is. “Als ik de cijfers aan de directie wilde presenteren, trok ik de gegevens uit ons systeem, AFAS Profit, zette die in Excel, ging rekenen en maakte de presentatie. Dat is natuurlijk niet heel erg 2019. En het kostte me anderhalve dag om zo de kosten versus omzet te achterhalen. Dus ging ik op zoek naar een oplossing. Zo kwam ik uit bij Power BI van Microsoft. Een tof product, maar ik had wel iemand nodig die mij daarbij ging helpen.”

“Alle partijen waar ik mee sprak, waren analytisch sterk. Maar bij dataverwerker datadone en BI-specialist Forque had ik óók een klik. Noël is de salesmanager en presenteerde met veel enthousiasme hun product: een dashboard dat er gelikt uitzag met precies de dingen die ik wilde zien. En ik was onder de indruk van de kennis die Timon, de consultant, tentoonspreidde over Power BI. Toen we de keuze voor Forque en datadone hadden gemaakt, ging het snel. Binnen twee weken nadat de koppeling met ons systeem door datadone was gemaakt, werd het dashboard opgeleverd door Forque.”

SushiPoint en datadone

Minder kosten en minder afval

“Dankzij de koppeling van datadone, kan Power BI bij de data uit ons systeem. Die gegevens worden verwerkt en gepresenteerd in het dashboard dat Forque voor ons heeft gemaakt. Daarop zie ik in één keer de arbeidskosten, de productkosten en het rendement van onze winkels. Zo kan ik winkels elke dag met elkaar vergelijken en zien we direct waar de inkoop of bezetting beter afgestemd kan worden.”

“Ik ben blij met het mooie product, en met de kennis die datadone en Forque meebrengt. Ik ben geen ICT-specialist, maar in de afgelopen drie maanden heeft Timon me al zoveel uitgelegd over Power BI dat ik nu zelf kan uitzoeken wat er allemaal mogelijk is. Hoe we nog meer data kunnen bundelen, bijvoorbeeld om de prognoses te verfijnen. Onze kassa’s voeren op productniveau in wat er verkocht wordt. Op basis van die gegevens zou je zelfs prognoses per dag kunnen maken. Dat scheelt in de kosten, maar ook in het afval. Elke dag komt de visboer langs bij onze winkels met verse vis. Als je dan nog preciezer weet hoeveel je nodig hebt, hoef je aan het einde van de dag minder weg te gooien.”

Nog meer data koppelen en real time inzicht

Bas is blij met hoe Power BI hun data verwerkt en presenteert, maar dat betekent niet dat hij geen wensen meer heeft: “Ik wil nu kijken of we Power BI ook voor bijvoorbeeld communicatie kunnen gebruiken. Als we onze mailing tools koppelen aan Google Analytics, kunnen we zien wat voor effect onze mailing heeft. Het zou mooi zijn als die data real time wordt weergegeven op het dashboard. De mogelijkheden zijn er, dus daar gaan we het binnenkort maar eens over hebben.”

Ook meer inzicht in data?

Vraag een gratis demo aan.