Data verzamelen bij BI: een cruciale stap

Data verzamelen uit diverse bronnen en applicaties, dagen wachten totdat je collega eindelijk de benodigde data oplevert, of ontdekken dat data eigenlijk al verouderd is: herkenbaar? Door op een efficiënte manier data te verzamelen is dit verleden tijd! De experts van datadone leggen je in deze blog uit hoe dit werkt.

Business Intelligence (BI) bestaat voor een groot deel uit data verzamelen. De Nederlandse encyclopedie vertelt ons niet voor niets: “Business Intelligence is een verzameling van strategische bedrijfsinformatie, gerealiseerd met behulp van rapportagetools en datamining. Het proces om gegevens om te zetten tot informatie en vervolgens bruikbare kennis.” Maar hoeveel data verzamel jij daadwerkelijk voor je rapportages?

Interne data verzamelen 

Uiteraard kun je data verzamelen uit interne systemen. Denk hierbij aan je administratie- of productiesysteem, financiële gegevens of zelfs bestuurlijke informatiesystemen. Hierbij is een bekend probleem dat collega’s of afdelingen op verschillende manieren data verzamelen en eigen definities hanteren. Zo loop je het risico dat je beslissingen baseert op de verkeerde gegevens. Onze data specialisten realiseren een datamodel, waarin jouw data op de juiste manier geordend en vermeld wordt. Door data in een datamodel te verzamelen en te importeren in BI-tools zoals Power BI, Qlik of Tableau beschik je, met één druk op de knop, altijd over actuele en betrouwbare data.

Diverse bronsystemen

Denk aan systemen waar je dagelijks gebruik van maakt, zoals Google Analytics, Facebook, maar ook Salesforce, Mailchimp, Spotlr en Freshdesk. Van marketing automation software tot ordermanagemensystmen, je CRM-systemen of autodealer-managementsystemen. Wist je dat datadone momenteel al 20+ koppelingen heeft met verschillende databronnen? We maken het ook mogelijk om meerdere databronnen te combineren.

Data verzamelen uit externe systemen

Data verzamelen uit externe bronnen is tegenwoordig niet meer weg te denken bij Business Intelligence. Door het bouwen van koppelingen met diverse systemen, beschik je in no-time over deze data. Zo realiseer je nog efficiëntere rapportages in jouw BI-dashboards. Hiermee krijg je beter inzicht in belangrijke KPI’s. Als autodealer wil je bijvoorbeeld inzicht in het RDW of branchecijfers en als onderwijsinstelling wil je cijfers van het CBS koppelen om prestaties te vergelijken met het landelijk gemiddelde.

Openbare bronsystemen

Wist je dat er diverse manieren zijn om aan openbare, externe data te komen? Verschillende instanties bieden gratis datasets aan, denk aan: het RDW, het KNMI, CBS en de overheid. Daarmee kun je direct aan de slag. Voor een supermarkt is het bijvoorbeeld interessant om te zien wanneer het weer verandert, zodat ze hierop kunnen inspelen met barbecue- of ijs-acties.

Waarom data verzamelen zo cruciaal is?

Het kan jou de afgelopen tijd niet zijn ontgaan: jouw bedrijf beschikt over een steeds grotere hoeveelheid informatie. Deze data monitort bedrijfsresultaten, bepaalt zakelijk succes, vindt nieuwe kansen, verbetert klantervaringen en faciliteert verandering en innovatie. Door data op de juiste manier te verzamelen kost het maken van BI-dashboards en rapportages minder tijd en geld. Daarnaast voorkomt het irritaties tussen verschillende afdelingen binnen jouw bedrijf. Tot slot kun jij sneller gefundeerde keuzes maken.

Data verzamelen als een pro?

Ontdek het in onze brochure