Dit is waarom jij niet zonder dataverrijking kan

Dataverrijking zorgt ervoor dat jouw data consistent en compleet is. Het draait om het raffineren van data om uiteindelijk je datakwaliteit te optimaliseren. Met als groter doel: waarde toevoegen aan bestaande data en het samenbrengen van interne en externe data. Onmisbaar voor een data driven organisatie, want je maakt belangrijke beslissingen op basis van deze informatie. In deze blog leggen we uit hoe je data verrijkt en zetten we een aantal belangrijke voordelen voor je op een rij.

Over het belang van dataverrijking kunnen we kort zijn: het gaat om jouw stuurinformatie. Van de financiële afdeling tot de salesmedewerkers, marketing en HR: deze afdelingen nemen dagelijks belangrijke beslissingen. Doe dit met accurate data en analyses worden beter en rapporteren eenvoudiger. Zo bespaar je uiteindelijk veel tijd én gaat de productiviteit van medewerkers fors omhoog.

Dataverrijking in het kort  

De kans is groot dat je onbewust aan dataverrijking doet. Want telkens als je informatie toevoegt aan jouw datamodel, ben je al bezig met het verrijken van data. Door middel van dataverrijking wordt jouw data gecontroleerd, gewijzigd en uitgebreid. Hierdoor beschik je over een datawarehouse wat up-to-date is. Door bijvoorbeeld  steden aan klantgegevens toe te voegen, kun je analyseren waar jouw potentiële klanten zich in het land bevinden. Dit is waardevolle informatie voor jouw accountmanagers. Maar daarnaast kan het ook dienen als input voor een betere klantervaring of meer resultaatgerichte marketingcampagnes.

Dataverrijking

Proces van dataverrijking

Stap 1 dataverrijking | Bepaal jouw doelen

Het proces van dataverrijking krijgt vorm wanneer je duidelijke doelen samenstelt. Doe dit niet alleen, maar betrek hier jouw belangrijke stakeholders bij. Merkt de financiële afdeling bijvoorbeeld dat ze inzichten bij klanten missen? Of mist een accountmanager benodigde gegevens voordat hij of zij bij een klant binnenstapt? Al deze problemen kunnen een doel zijn van dataverrijking. Zorg ervoor dat iedereen deze doelstellingen begrijpt. 

Stap 2 dataverrijking | Onderzoek jouw datakwaliteit 

Met een datavalidatie of kwaliteitscontrole kun je ontbrekende of foutieve gegevens direct identificeren. Zo wordt duidelijk waar de dataverrijking van belang is. Dit doe je door eerst de data te verzamelen die betrekking hebben op jouw doelstellingen, zie de eerste stap. Ga binnen deze data zoeken naar: 1) inconsistenties in structuur of indeling, 2) missende data, 3) data in verkeerde velden en 4) spelfouten of fouten door handmatige acties. Zo verspil je geen tijd en/of geld aan onnodig onderhoud. En focus je op up-to-date data, waardoor je sneller de juiste beslissing neemt.

Stap 3 dataverrijking | Vul je datawarehouse aan met vereisten

Wanneer je weet welke data mist, kun je actief gaan zoeken naar interne en externe databronnen om dit aan te vullen of te corrigeren. Vaak kom je erachter dat je bij veel meer data kunt dan je in eerste instantie denkt. De mogelijkheden qua databronnen, zowel intern als extern, zijn vaak eindeloos.

Stap 4 dataverrijking | Data verrijken en proces monitoren

Oké: we kennen jouw doelstellingen, hebben de datavalidatie voltooid en de missende data verzameld. Dus het is tijd om te starten met de laatste stap: dataverrijking. Belangrijk is om het proces continu te monitoren. Het is namelijk eenvoudiger om data tijdens de verrijking aan te passen. Als het eenmaal fout in een datawarehouse of CMS staat, is het meer werk om de fouten dan te achterhalen. Keep an eye on the prize!

Voordelen van dataverrijking

  1. Door dataverrijking beschik je altijd over consistente en complete data. 
  2. Door dataverrijking kun je nog betere beslissingen nemen over jouw bedrijfsproces.
  3. Door dataverrijking besparen je medewerkers tijd en verhoog je hun productiviteit. 
  4. Dataverrijking vergt een eenmalige investering, maar levert op lange termijn winst op.

Dit is de tweede blog uit onze blogreeks over het optimaliseren van jouw datakwaliteit. Volgende maand gaan we dieper in op het verzamelen van jouw data. Benieuwd naar meer? Houd onze website en socials in de gaten!

Direct jouw datakwaliteit verhogen?

Ontdek meer in onze brochure