Een projectmanager voor BI en development is je beste vriend

Dé reden waarom veel development-projecten mislukken? Een goede oplossing is één, maar zonder transparant en goed projectmanagement kom je er niet. Sterker nog: vaak wordt er op projectmanagement bezuinigd. Waardoor een project eerder mislukt dan slaagt. Herbert te Lintelo, operationeel manager bij datadone, legt uit hoe je een development-oplossing met goed projectmanagement wél laat werken. De basis? Verwachtingsmanagement. En door open en bovenal jezelf te zijn. Herberts motto is niet voor niets: blijf jezelf, anderen zijn er al genoeg.

“In 1999 begon ik bij een ICT consultancy club als developer. Nu, zo’n 20 jaar later, is mijn functie door ervaringen bij diverse werkgevers in verschillende branches veranderd van developer naar operationeel manager. Wat mij betreft een functie met de perfecte combinatie tussen heel menselijk werk en techniek. Naast dat ik mee denk met ons team, ontwikkel ik zelf graag in mijn vrije tijd. Doordat ik de technische kant nooit uit het oog ben verloren, opereer ik efficiënt op het grensvlak tussen functioneel en techniek. Hierdoor (her)ken ik uitdagingen van projecten en weet ik hoe we hierop kunnen inspelen. Denk aan het monitoren van de planning en tijd, het verwachtingsmanagement naar onze klanten toe en proactief reageren op verandering of vertraging”, vertelt Herbert. Hij vervolgt: “Doordat ik een leidinggevende functie heb, vind ik het belangrijk om nieuwe technieken en innovaties te volgen. Zo kan ik immers gefundeerde beslissingen maken voor klanten.” In maart 2020 is Herbert begonnen als operationeel manager bij datadone, met als doel het development-team te professionaliseren en te laten groeien. Zodat klanten naast verschillende development-opdrachten ook maatwerk-oplossingen, koppelingen en BI-opdrachten bij het team kunnen neerleggen.

Data en development: een gouden combi

“Inmiddels ligt de opstartfase van de professionalisering achter ons én staan de interne processen klaar om onze klanten te ondersteunen. Onze oplossingen -data en development- delen dezelfde onderliggende technische infrastructuur: het Microsoft Azure platform. Daarom hebben we data en development gebundeld binnen datadone. Hier profiteren we als team van omdat we elkaar aanvullen binnen dezelfde omgeving, op hetzelfde niveau kunnen sparren en van elkaar leren.”

Maar de combinatie van data en development heeft niet alleen voor datadone voordelen, klanten profiteren hier ook van. Herbert legt uit: “Naast het ontsluiten van data en het maken van maatwerk development-oplossingen is datadone bezig met het maken van generieke oplossingen. Denk aan een koppeling tussen AFAS en ParnasSys (een leerlingontwikkelsysteem uit het basisonderwijs) maar ook een Service Management Systeem als Relyon of Dealer Management Systeem zoals Autoline. Dit zorgt er dagelijks voor dat deze pakketten geautomatiseerd synchroniseren met elkaar. Een dergelijke oplossing zetten we graag voor meerdere klanten in en wordt daarom generiek opgezet en geconfigureerd per klant. Hoe meer klanten gebruik maken van zo’n oplossing, hoe meer we leren en verbeteren aan deze oplossing. Daarnaast profiteren alle klanten van een volgende versie met nieuwe functionaliteiten of een opgeloste bug (fout).”

Projectmanagement = verwachtingsmanagement

Maar al worden de data- en development-oplossingen nog zo goed gecombineerd, zonder transparant en goed projectmanagement kom je er niet. Herbert is eindverantwoordelijk voor alle projecten bij datadone. Hiervoor ontwikkelde hij een projectaanpak, gebaseerd op zijn best lessons learned van ruim twintig jaar ervaring. De basis hiervan: verwachtingsmanagement. Volgens Herbert is het belangrijk om open en transparant te communiceren naar klanten, ook wanneer er een verandering of vertraging voordoet én de eventuele extra kosten die hieraan zijn verbonden. Daarnaast moet elk project een duidelijke kop en staart hebben. De inhoud (scope) is hierdoor intern voor het team en voor de klant duidelijk.

Herbert: “Voor onze projecten maken we gebruik van een aantal fases (zie onderstaande afbeelding). Voor elke fase is vastgelegd wat er moet gebeuren en wie daar verantwoordelijk voor is. Daarnaast hebben we go/no-go momenten. Tijdens deze momenten bepalen we samen met de klant of de investering voor een vraagstuk voldoende gaat opleveren. Ook hier speelt het verwachtingsmanagement een grote rol. Het zorgt er niet alleen voor dat in het team alle neuzen dezelfde kant opstaan. Maar we weten ook wat er speelt, waardoor we snel kunnen inspelen op eventuele uitdagingen, versnellingen of vertragingen of andere veranderingen.”

projectmanagement development

Focus on the main job

“Datadone is op meerdere manieren betekenisvol voor onze klanten. Naast het ontsluiten van data en het koppelen van diverse bronsystemen maken we maatwerkoplossingen.” Herbert vervolgt: “Om deze oplossingen te kunnen bieden, moeten interne processen op orde zijn. Ik wil dat alle teamleden hun werk kunnen doen, zonder onnodige werkzaamheden of administratie. Elke collega kan hierdoor het beste uit zichzelf halen, op een agile manier werken in Azure DevOps en mooie resultaten neerzetten voor onze klanten.”

Herbert sluit af: “ Eigenlijk wil ik mezelf na verloop van tijd ‘weg-automatiseren’, wat betekent dat alles zo soepel verloopt dat ik niet meer nodig ben. We hebben hier al veel stappen in gemaakt en we willen dit komend jaar doorzetten. Ik ben trots op wat we als team hebben bereikt, ondanks het coronavirus en het thuiswerken. We werken echt als team aan een nieuwe structuur om onze klanten optimaal te bedienen.” De beste development-oplossing is dus één, maar door efficiënt samen te werken binnen de fasering van de projectaanpak staat dit pas echt als een huis.

Wil jij ervaren hoe dit voor jou werkt? Bel ons op en vraag naar Herbert.

Kennismaken met de developers van datadone?

Neem contact op!